Wednesday, February 29, 2012

Pusat Grosir atau Pusat Borong.-Surabaya


Kotaraya kedua terbesar Indonesia ini selepas Jakarta tidaklah segah Bandung, Bali atau Medan. Namun disini kehadiran pelbagai pusat grosir membawa limpahan rezeki kepada penduduk tempatan dan juga penjual dari Malaysia yang menjalankan perniagaan secara borong.

Berikut merupakan pusat grosir pilihan saya. Panduan ini bukanlah lengkap tapi masih boleh membantu kalian membuat perbandingan. Dasarnya membeli belah di kawasan-kawasan ini lebih enak dengan penjualnya yang ramah, sopan dan juga lebih jujur berbanding di beberapa tempat yang pwrnah saya kunjungi.

 1. Pasar Turi- Pasar asalnya berada di deretan jalanan dan telah terbakar beberapa tahun dulu. Ada cerita mengatakan ianya dibakar kerana kemegahannya berbanding pasar sekitarnya.Pasar ini lebih banyak pilihan namun keadaan kedai yang tidak teratur agak menyulitkan.Barang seperti telekung, perhiasan perkahwinan dan pakaian masih murah. Ketiadaan penghawa dingin mungkin membuat kita kurang selesa disini.

Pelbagai pilihan  tudung terdapat disini.

Kad perkahwinan yang lebih advance.
2. ITC Mall- Mempunyai 5 tingkat dengan kemudahan terkini dan lebih selesa membuatkan ianya menjadi pilihan. Pusat batik menjual batik dengan harga yang murah dan terdapat juga pasar Madinah kerana menjual segala kelengkapan menunaikan haji atau umrah. Namun keadaan food court yang menyajikan hidangan babi bersebelahan dengan makanan Halal agak mengecewakan.

Perhatikan menu sebelum makan. 

3. Jambatan Merah- Asal nama jambatan merah kerana kawasan ini pernah dilumuri dengan darah semasa peperangan dengan pihak Belanda dulu. Pusat beli belah ini pada saya agak biasa, masih boleh tawar menawar dengan pelbagai pilihan tudung yang menarik. Barangan di tingkat atas lebih murah walaupun tidak senuabya dibuka.Food court yang menyajikan makanan halal ada disini.

 4.Masjid Ampel- Jika kita khusus mencari busana Muslim atau kelengkapan haji disini tempatnya. Dengan keadaan persis seperti di Madinah dengan banyaknya penjualan kurma, air zam-zam, peralatan haji, telekung dll ditambah dengan penawaran yang cukup banyak memang antara pasar yang menarik. Pasar ini berdekatan dengan Makan Sunan Ampel.

Membeli belah kurma dan pelbagai makanan seperti di Tanah Suci.

5. Pasar Atom- Pasar yang besar dengan sambungan pelbagai pasar kecil, lama dan moden menjadi satu. Pencarian makanan halal mungkin satu kepayahan disini walaupun terdapat orang tempatan bertudung Muslim di kawasan food court. Ini kerana saya menemui ramai yang makan disini walaupun bercampur dengan makanan yang tidak halal. Terdapat juga pekerja Indonesia yang bekerja menguruskan makanan ini. Jadi kalau mencari makanan, harus keluar dari bangunan dan makan di deretan kedai makan ditepi jalan.

Bergaya sekejap. Agak murah tapi tiada keperluan untuk saya membelinya.


No comments:

Post a Comment