Wednesday, February 29, 2012

Rasuah Paling Nyata di Surabaya

Ketibaan di Juanda international Airport begitu mengujakan. Ini adalah disebabkan bandara atau lapangan terbang tersebut baru dinaiktaraf. Bandara kedua tersibuk di Indonesia ini menerima banyak penerbangan internasional dan juga dari lebih 20 destinasi domestik.

 Walaubagaimanapun, kekaguman saya tidak lama apabila sampai di kaunter imigresen.Disana saya disambut dengan pengalaman diminta rasuah atau korupsi paling nyata. Kejadian berlaku bila pegawai imigresen bertanyakan tiket keluar dari Indonesia, kalau jawapan Kita belum, pegawai perkhidmatan pelanggan yg mesra akan meminta sogokan. Mereka akan dibantu oleh beberapa pegawai lain yang akan menguruskan hal ini.







Alasan tiket belum diambil adlaah kerana kami bercadang mahu ke Semarang dahulu dan jadual penerbangan balik belum menentu. Jumlah sogokan yg diminta dalam lingkungan 100,000-200,000 Rupiah, dengan alasan wang tak cukup saya terpaksa rela bagi 100,000 Rupiah.

 Apa nak buat, kalian bagilah anak-anak makan duit rasuah.Jadi darah daging untuk bahan bakar di api neraka nanti. Harap muka sahaja handsome, baik dan sopan, tapi sama saja makan rasuah.

Perkara ini bukan sahaja berlaku pada pelancong, orang tempatan pun tidak terkecuali jika mereka nampak boleh dimakan. Semasa menceritakan pengalaman diminta rasuah kepada beberapa pemandu teksi mereka mengaku malu dengan tindakan pegawai kerajaan tersebut.

Saya agak tertarik dengan satu kenyataan salah seorang dati mereka, " Indonesia ini sebetulnya kaya raya dengan pelbagai hasil bumi, kalau dulu orang Malaysia ke Indonesia mahu belajarmenjadi doktor, orang Taiwan dan Thailand ke Indonesia belajar tentang ilmu pertanian. Tetapi lihat kini, malahan mereka lebih maju dari Indonesia sendiri. Ini semuanya adalah berpunca dari barah rasuah berleluasa". Saya fikir mungkin perlu juga difikir dan direnung sedalam-dalamnya oleh peminpin Indonesia. Bangsa Indonesia bagi saya adalah bangsa yang kuat dan kaya.

 Namun dari segi matematika bisnes, mereka banyak betul buat duit tu.Semasa kedatangan kami, ramai juga yang menjadi mangsa. Stay tune membaca blog saya dan saya akan update artikel berkaitan trip terbaru saya.

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...