Thursday, March 29, 2012

Madura- Disebalik Jolokan Bangsa Perkauman



Perjalanan ke Madura kini lebih mudah dengan terbinanya jambatan yang menghubungkan Surabaya dan Madura yang siap pada tahun 2010. Jika sebelumnya, perjalanan perlu menggunakan feri yang memakan masa dan uzur. 




Bersama family angkat.



Pak Supir.






Kita perlu membayar tol sebanyak 30,000 Rp sehala dan perjalanan lebih kurang 45 minit dari bandar Surabaya.

Ikon terkenal bagi daeah Madura adalah Kuda Kepang, sama seperti di Johor. Cenderahati dari kuda kepang turut dijual dengan murah pada harga 25,000Rp untuk yang paling kecil. Cantik juga hiasan dari kuda kepang ini. Selain itu ikon bagi Madura adalah Celoret atau sabit Madura.



















Madura terkenal dengan banyak pantai yang cantik serta pelbagai hasil lautnya yang banyak. Pantai Camplong memang taikan popular unruk anak-anak muda dan keluarga mandi.

Salah satu tempat menarik yang lainnya adalah " Api tak Kunjung Padam ". Nama tempat pun serau seperti sebuah karangan. Disini memang ada beberapa tempat yang apinya hidup dari tanah dan tak pernah padam dan berasal dari gas dalam tanah. 

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...