Sunday, September 6, 2020

Indonesian in Suriname

Jawa Suriname

Tahukah anda bahawa terdapat lebih 74,000 orang jawa di Suriname. 

Suriname adalah sebuah negara bekas jajahan belanda yang terletak di South America, bersebelahan Guyana dan Brazil serta lautan Atlantik. 

Saya pernah berjumpa dengan ramai orang Suriname semasa kembaraan dan ramai dari mereka sekarang datang ke pulau jawa untuk mencari roots mereka (supir saya sekarang pernah membawa orang jawa suriname melancung disekitar pulau jawa). 

Rakan saya yang membuat perniagaan di Suriname tiada masalah semasa berada di Paramaribo (ibu negara Suriname) kerana terdapat masjid dan masyarakat jawa islam disana. 

Bagaimana orang jawa sebegitu ramai boleh berhijrah ke Suriname sejauh 18,000 km jauhnya dari pulau jawa?  

Semasa menjelajah dipulau jawa sekarang memang saya notis bahawa pulau ini padat dengan manusia. Jalanrayanya sempit dan pinggir jalan penuh dengan rumah tanpa sidetable. Setiap tanah diusahakan tanpa terbiar dan jarang saya berjumpa ruang kosong tanpa tanaman. Semua bukit yang tidak digazet sebagai National Park dibuat terracing untuk tanaman crops. 

Ketika Suharto menjadi Presiden Indonesia selama 32 tahun, program transmigrasi digiatkan dimana penduduk pulau jawa dipindahkan ke pulau pulau berdekatan dengan pemberian tanah percuma untuk mengurangkan kepadatan pulau jawa ini.

Sebenarnya program trasmigrasi telah dimulakan oleh pemerintah belanda pada kurun ke 19 kerana pada zaman itu pulau jawa sudah pun padat. 

Pemerintah belanda khuatir jika kepadatan pulau jawa tidak dikurangkan sudah tentu akan menyebabkan kemelaratan rakyat dan mereka akan memberontak,  selain dari bencana dari letusan gunung berapi yang kerap berlaku. 

Program transmigrasi pertama dimulakan pada tahun 1890 apabila kapal pertama membawa 94 orang ke Suriname untuk bekerja diladang tebu dengan kontrak selama 5 tahun.

Sehingga tahun 1939, 33,000 rakyat jawa sudah berhijrah ke Suriname dimana cuaca nya panas, serupa dengan negara tropik yang lain. 

Walaupun begitu, ada orang jawa yang pulang semula ketempat asal mereka setelah kontrak tamat tetapi majoriti membuat keputusan untuk menetap disana sehingga sekarang dan menjadi rakyat Suriname. 

Orang jawa yang menjadi rakyat Suriname masih boleh berbahasa jawa tetapi mereka sudah tidak boleh berbahasa Indonesia. Kebanyakan mereka berasal dari Jawa Tengah, ada juga dari Jawa Timur dan yang paling sedikit dari Jawa Barat.

Ada siapa ingin kembara ke Suriname? 

Dari rakan rakan yang pernah kesana, nothing much to see there, so it will be last in my bucket list. 

Catatan oleh:
Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar 
kutuberahak.com
FB: zainuddin omar

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...