Thursday, September 3, 2020

Tanzania in 4 WHEEL Drive.


Tanzania ~ 03/09/2020 Aku Masih Kat Sini

Dah 554 hari aku berpowil on the road. Semangat overland aku masih tinggi kelangit. Aku sabar tunggu gate ke Malawi atau Zambia buka. Tapi malang tak ada berita takat ni. Masih menanti, rasa tak selesa pun ada.

Lama jugak aku sangkut kat Tanzania ni. Rasa seronok pun ada. Kat kampung Kigamboni ni, serba serbi kurang sikit. Rata rata jalan tanah merah. Letrik selalu juga putus. Sesekali beli air dalam tong kuning dari mamat kayuh basikal. Kedai runcit size 10 x 10 kaki banyak benar. Ada bayar pakai buku 3 lima. Kedai ada pagar, tak boleh masuk. Harga agak tinggi. Sayur & buah beli ikut biji. Beli kat kedai tepi jalan atau dari Makcik Kiah yang junjung bakul atas kepala dia. Harga era 80 an. Ubi, keledek, jagung, pisang rebus & bakar, capati, cokodok, ugali, kuih ntah apa nama banyak jual. Sedap. 1 hinggit penuh 1 tupperware. Daging ikan ada tapi tak mewah. Harga tinggi sikit. Local kurang makan daging ikan. Bukan tak sedap, kurang mampu. Menu harian lebih ke 'vegetarian'. Dia makan untuk hidup. Hidup untuk kerja. Kerja untuk sesuap nasi. Tak boleh main main. Lepak teh tarik tak ada dalam kamus dia. Yang nyata dia sesama dia mesra. Tak berkira pasal bangsa, pasal ugama atau siapa besar siapa montel. Hidup dia orang aman & damai, warna warni macam baju dia orang pakai. Masjid & gereja tak jauh jarak. Masing masing sembahyang cara sendiri. Walaupun bising, tak ada kacau bilau. Negara dia kurang maju tapi tinggi dengan hal hal kemanusiaan. Hidup dia harmoni. Banyak dia orang sekolahkan aku. 

Kat sini tiap kali mamat polis nampak powil aku dia tahan sebab  nombor plate asing. Dah 21 kali aku kena. Aku kira dah. Ada masa aku buat donno tak henti, mamat tu jerit jerit kat aku. Kali ni tiap kali aku nampak polis, aku henti. Malas aku nak main nyorok nyorok. Ada masa polis jerkah aku kata siapa suruh aku henti. Aku buat muka confuse, sengaja nak bagi dia confuse. Takat ni dah 1 kali aku kena saman. 30 hinggit, dia kata speeding. Bayar je, aku malas nak main ping pong.

Kat sini selain makan tidur, mandi laut, belek powil, drive powil sana sini, aku & bini bergaul dengan local community group. Bini aku dengan program women empowerment dia. Aku pulak dengan program local tourism empowerment. Program suka & rela.

Nissan Tanzania pun minat dengan powil aku. Dia buat program 'Nissan Navara Overland In Africa & Beyond'. Bangga aku. Elok jugak kalau Nissan Malaysia buat benda yang sama kat Tanah Melayu. Boleh juga naikkan imej 'product branding' dia orang sebab model yang dia pasang dah sampai bumi Africa.

Salam Kemerdekaan ke 63 buat semua kat Malaysia.


No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...