Monday, August 3, 2015

cara murah untuk tiba ke Eropah

Assalamualaikum. Sejak beberapa tahun ni, banyak
cara murah untuk tiba ke Eropah. Ada yang transit di Vietnam, Indonesia, UAE, Singapore & Thailand. Harga boleh dapat serendah RM1203 ke Amsterdam(Garuda Airlines Midnight Sale)-payah nak dapat). RM 1300(ke Moscow by VA).Namun jika dapat harga sekitar RM1500-RM2000 ke central Europe, dah cukup baik terutamanya Vietnam Airlines yg sentiasa murah. Kadangkala Sale Etihad pun boleh serendah RM1400++ ke Paris/ London. Sebelum ini, saya juga pernah share cara termurah dari KL ke Balkan Country (Bulgaria/ Hungary/Turkey/ Romania) melalui 2-3 penerbangan connecting sendiri dimana kebarangkalian bawah 1K sangat cerah. Saya akan sharekan pengalaman setelah selesai mengembara Balkan menggunakam route ini(sebelum ini just cerita).
Hari ini, Saya ingin kongsikan 2 airlines murah ke Eropah yang berpangkalan di Bangkok. Namun pengangkutan dari KL- Bangkok anda tentukan sendiri. Boleh naik bas/keretapi/ flight. Harga boleh serendah RM200++ return KL- Bangkok. Malah anda dapat jalan2 kat Thailand. Priority yg suka g Bangkok/Phuket gak. Option yg agk menarik sebab tak sampai 2k all in ke Eropah walau terpksa cari flight KL-BKK. Saya masih belum berpeluang menaiki flight ini.InshaAllah akan datang.Airlines tersebut:
1) Euro Wings was the owner of German Wings. Akan memulakan penerbangan melalui Bangkok dan Phuket ke Germany & UK mulai Disember ini. Contohnya Bangkok- Cologne- Bangkok RM1600 all in. Ada gak destinasi London, Manchester & Edinburgh.
2) Norwegian Air. Best Low Cost Airlines kat Eropah. Pintu masuk ke Scandinavia Country. Telah mula bertapak di Bangkok.
Bangkok-Oslo return RM1419.
Bangkok-Stockholm return RM1624.
Bangkok-Conpehagen return RM1626.
Pemburu Aurora sangat digalakkan untuk mencuba route ini. Tips nak murah: cari tiket 2- 3 bulan sbelum tarikh beli. Contohnya sekarang bulan 7. Try tengok bulan 8- 9- 10 blh drop bwh EUR200 one way kbykn tarikh. Kalau korg tengok tiket mmg mahal. Tapi akan turun gak. Kena rajin tengok website.
** Selain daripada AA nak buka route ke London/ Paris, low cost Cebu Pacific yg berpangkalan di Philippines turut cuba untuk merintis jalan ke Eropah. Mereka aim Italy walau sebelum ini permintaan mereka pernah ditolak atas beberapa kriteria gagal dipenuhi. Untuk rekod betapa murahnya Cebu Pacific, mereka pernah menawarkan harga RM103 penerbangan jarak jauh Manila ke Dubai return semasa promo. Malah, saya sempat grab tiket Manila ke destinasi timur tengah pada harga sekitar RM80++ semasa promo peso 1 bulan Januari yg lalu.
Selamat memburu. Sekadar berkongsi ilmu yang telah dikaji. Nasihat saya, rajinlah mengkaji. Biarlah orang kata macam2. Nak travel pun kena kumpul duit macam kumpul maklumat. Banyak ilmu saya pelajari. Satu dunia saya cuba kaji walau tak sampai lagi tempat tersebut.Sehingga saya temui route ciptaan sendiri. hehehehehe.



Credit To FB: 
Zulkarnain Jalal (BBM)

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...