Sunday, August 16, 2015

Trans siberian train (moscow-ulan baator-beijing)

Sebab ramai pm saya tny pasal tips and advice. So better saya share kat sini terus.
1. Pembelian tiket - ikutkan beli kat moscow station lagi murah tapi leceh and risky utk tak dpt tiket. Kalau ada kwn local friend yg blh guide maybe ok. Risky sbb dari apa yg saya baca kat seat61, tiket byk local agency da beli secara pukal. So ada possibility tak dpt tiket sbb kaunter tak nak jual or open limited je utk public. Sbb sy bukan hardcore traveller, so beli dari agen RealRussia je. Visa pun buat kat sini. Blh gugel pasal agen ni.
2. Trans siberian tiket takde yg hop on hop off. Kalau korang nak make few stops kena beli tiket separate. So cth saya stop kat ub, so saya ada 2 tiket separate. Famous stops selain UB, Irkustk, Yekaterinburg, Ulan Ude. Lake Baikal kat Irkustk sgt cantik time winter. Rasa menyesal tak pegi.
3. Moscow to beijing hanya ada 1st class n 2nd class (kupe). 3rd class atau open bunk hanya ada kat route moscow to vladiostok. Kupe ni ada 4-berth sleeper. Saya gi time winter tak penuh pun train. So biasanye dlm cabin ada 2 org je.
4. Plug ada dlm train tpi kat aisle bukan dlm cabin. Masa saya naik train, wagon officer ada bwk extension. So kalau nak charge hp, bagi kat dia and dia letak dlm cabin dia berkunci. Wifi mmg takde. Saya beli simcard russia. Murah je tpi tak ingat berapa. Hanya boleh pakai masa train kat russia je lah.
5. Dlm setiap wagon ada mesin air panas free flow. So bwk la mkanan yg yg boleh masak guna air panas mcm sup, megi, 3in1 drink. Dlm seat61, dia kata ada babushka jual hot food kat stop station. Tapi time saya pegi, takde pun kecuali kiosk or kedai runcit. Restaurant mmg ada dlm train tapi mahal la sikit.
6. Train if still dlm russia, dia akan guna waktu moscow walaupun local time 3hrs ahead. Even waktu kat train station yg dia stop bukan local time, tapi moscow time. Nanti dlm wagon, akan ada schedule for each stop. So blh tgok train berenti lama sikit kat which station and blh get ready siap2 utk turun. Time saya pegi winter. So get ready ngn jacket and everything. Biasa train berenti dlm 20 minit. So sempat la gi jln2 regangkan otot. And dekat border usually ambik masa 2 hrs tapi tak blh keluar time ni. Antara border mongolia n china, blh tgok macam mana dorang tukar tayar kereta api tanpa penumpang keluar dari train. Sgt menarik.
7. About safety, for female traveller, saya gi sorang je ok je.Biasa dorang akan put dlm cabin yg ada female jugak. And cabin u usually yg plg dekat dgn cabin wagon officer.
8. Tandas agak kotor from day to day sebab staff tak akan cuci. So bwk byk tisu and wipes. Dlm train mmg takde shower. Tpi masa my time, wagon officer tu invent DIY shower kat toilet. But still tak selesa pun nak mandi. Winter takde efek pun kalau lama tak mandi. Tapi kalau summer tak tau lah macam mana. Semua busuk kot haha
9. Ow bajet..tiket dlm £388. Kalau u buat byk stops akan naik sikit. Visa russia n china dlm £150.Semua urusan saya buat kat UK so that's why pound.
9. Buat apa je dlm train? U boleh buat kawan dgn traveller from all over the world, byk masa utk berangan, jalan dari wagon train hujung ke hujung, layan scenery and so on.
10. Sila buat homework tentang cryrilic alphabet. Kat moscow sampai la mongolia semua pakai alphabet ni. Nanti u senang baca train departure masa kat moscow station and nama train station yg dia stop.
Biasa org kata (even local russian) yg it is kerja gila duduk dlm train for straight 5 days (vladiostok lagi lah..sampai 7 hari) for me it was truly worth it. Totally bukan luxurious journey tapi pengalaman tu yg mahal.
So if ada anything nak tanya blh tanya kat bwh. Insya Allah sy jwb kalau tahu. If ada otai2 nak betulkan mana2 fakta silakan. Saya pun newbie je 

credit from fb : 
Qadira de La Kruella

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...