Friday, May 29, 2020

Jaga Barang Semasa Melancong.


Keselamatan barangan semasa travel. 

Saya tak jemu jemu mengingatkan rakan-rakan yang berpergian agar selalu menjaga harta benda terutama paspot dan wang ringgit semasa diluar negara. 

Tetapi ramai ‘take for granted’ tak ambil pot kerana menganggap bad luck dan bencana akan menimpa orang lain dan bukan diri sendiri. 

Selain dari nyawa diri, nyawa kedua apabila berkembara ialah paspot. Jika paspot hilang, maka berakhirlah kembaraan anda. 

Pada masa itu mulalah anda sebuk membuat lapuran polis, dan mencari embassy Malaysia untuk melapurkan kehilangan nyawa kedua. 

Anda akan diberi paspot baru untuk perjalanan one way balik ke Malaysia. Maka berakhirlah percutian epik anda dengan sekelip mata. 

Ramai rakan saya yang kehilangan paspot kerana cuai walau berkali kali saya ingatkan tentang sekuriti paspot.  

Rakan saya seorang season traveller dicilok paspot semasa di Barcelona. Polis menasihatkan beliau mencari dalam tong sampah berdekatan dan memang terjumpa paspot disitu. Pencilok hanya inginkan wang sahaja. 

Di Istanbul bapa kepada rakan saya kena cilok Rm3000 tanpa disedari. Pickpocket disana sangat pro. 

Seorang rakan kehilangan paspot di Addis Ababa Ethiopia kerana dicilok dalam bas. 

Dimerata tempat dalam dunia ini terutama pusat pelancungan mesti ada professional thieves yang akan cuba mencuri barangan pelancung. 

Pencuri ini adalah pro dan mereka tahu dimana kelemahan turist ketika berkelana. 

Anda sebagai seorang traveller mesti up your game by one notch above them. 

Anda mestilah berhati hati kerana professional thieves ini adalah expert dalam pekerjaan mereka. 

Mereka hanya menunggu anda lalai sesaat sahaja untuk mencilok barangan anda. 

Kepada BBNU dan casual travellers, belajar dahulu menjaga keselamatan paspot dan wang anda ketika travelling sebelum merantau lebih jauh. 

Peringatan paling penting ialah paspot, sedikit wang US dan sekeping credit card mestilah sentiasa berada dibadan anda. Jangan letak ianya berasingan dibag lain. 

Beli body pouch atau t-shirt Haji yang mempunyai poket kangaroo didada dan simpan paspot disitu (masukkan dalam plastik untuk hindar dari basah peluh). 

Saya dan ahli keluarga menggunakan barangan Pacsafe untuk keselamatan terutama body pouch, daypack dan hip pouch. 

Ianya mempunyai banyak ciri ciri keselamatan yang tiada dipunyai oleh jenama lain. 

Saya telah menggunakan produk jenama pacsafe semenjak 10 tahun yang lalu. 

Pacsafe yang saya guna adalah pouch hip pack dan sentiasa dipinggang apabila berkembara. 

Kalau lihat gambar saya semasa berkembara, tentu perasan pouch pacsafe ini sentiasa dipinggang saya. 

Sebelum ini saya menggunakan berbagai jenama pouch tetapi bertukar kepada pacsafe kerana mempunyai ciri keselamatan yang canggih:

• tali strap disaluti dua wire yang tidak boleh digunting. 

• material pouch disaluti exomesh aluminium (seperti chicken mesh) anti slash. Ini bermakna tidak boleh slash dengan pisau. 

• RFID safe yang tidak boleh scan kad kredit. 

• zip yang boleh di kunci. 

• heavy duty zip anti cungkil 

Saya pelik ramai penggembara yang hilang duit dan paspot kerana cuai meletak barang penting merata dan tidak dibadan. Kalau nak lama berkembara, belajar macamana ‘to secure your important stuffs’. 

Nothing worst apabila kembaraan anda disingkatkan oleh kerana kehilangan duit dan paspot. Penggunaan pacsafe boleh menghindar dari pickpocket ini.  

Dulu saya membeli pacsafe di Australia tetapi sekarang boleh didapati di Malaysia, di Lazada, oribags atau shopee. Ada pacsafe untuk kegunaan wanita, sling bag dan backpack. 

Di Bangkok saya pernah membelikan pacsafe untuk wife dengan 70% diskaun kerana ada sale. 

Harganya mahal tetapi berbaloi dan tahan lasak serta water resistant.

Catatan oleh:
Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar 
kutuberahak.com
FB: Zainuddin Omar

* di Ollantaytambo, Sacred Valley Peru.

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...