Thursday, April 23, 2020

Glodok- Pekan Seni Jakarta.


PELUKIS JALANAN DI JAKARTA

Jakarta bukan setakat sebuah kota yang penuh dengan bangunan lama, kafe antik, muzium. Ia adalah kota teguh yang berdiri sendiri.

Saya berjalan dari pelabuhan Sunda Kelapa ke Kota Tua, terus ke Jalan Pintu Besar Selatan, Glodok, Jakarta Barat.  Saya menyelusuri jalan-jalan di tengah panas terik matahari dengan gegak gempita aktiviti manusia.

Memang saya banyak kali datang ke kota ini, menghabiskan masa di kawasan yang itu-itu juga. 

Kunjungan ulang, adalah seperti menyingkap selubung yang menutup kefahaman kita. Memang tak dinafikan kita sering terpedaya dan terpesona dengan pandangan pertama - first impression. 

Apabila selubung itu tersingkap, bersemarak perasaan untuk cuba memahami, menembusi, menyertai perasaan misteri yang membentuk dan mengadun kota ini.

Di Glodok, tempat bermukimnya para pelukis jalanan, saya berasakan berkongsi kota Jakarta dengan mereka. Banyaknya lukisan yang terpampang di dinding di sini. 

Saya terpesona dengan warna, bentuk dan nuansa yang dipaparkan dalam lukisan mereka. Corak seni menunjukkan kefasihan mereka dalam bidang senilukis.

Memang seronok hidup bebas. Bebas mengikut suara hati, bebas berkarya walaupun penghasilan tidak menentu. Idea datang mencurah, berkarya tanpa sekatan, inspirasi datang bertalu-talu.

Wang dan bakat melukis tidak boleh berhimpun pada seorang manusia. Apabila kita ada wang dan sekaligus minat terhadap lukisan, kita membantu memanjangkan hayat mereka yang ada bakat melukis. 

Para pelukis asyik menyiapkan lukisan, tidak luntur semangat meski ditemani debu jalanan dan asap kenderaan bermotor. 

Agus, pelukis jalanan sejak puluhan tahun, berasal dari Cilacap, Jawa Tengah, sudah merasai pahit maung berada di sini demi perjuangan seni dan penghidupan. 

Bagi Agus, berada di tengah komuniti di sini memberikan rasa kewujudan sebagai seorang pelukis jalanan. Inilah yang menyebabkan bilangan pelukis jalanan di Jakarta semakin bertambah.

Ruang pejalan kaki ini kelihatannya menjadi saksi bisu akan keseriusan mereka dalam seni lukis. Agus membesar di sini, di mana irama pelukis jalanan berkumandang, warung jalanan, kafe, kedai, hidup bersama-sama dengan mereka.

Agus sedang menyiapkan sebuah potret yang ditempah pelanggan. Beliau berhati-hati menyapu berus kecil, seperti pelajar sekolah melukis dengan cat air di buku gambar. 

Seinci demi seinci beliau meleretkan berus dan mengolah penuh perasaan. Warna warni berharmoni, berimprovisasi.

Komponen-komponen potret, mata, hidung, pipi, dahi, rambut, menjalar indah, merayap manis di atas kanvas. 

"Melukis adalah panggilan jiwa," kata Agus. "Ini impian saya sejak dulu. Mencipta karya selagi masih hidup," kata beliau. 

Namun Agus mengungkapkan betapa susahnya beliau dan kawan-kawan untuk mendapatkan apresiasi dan perhatian yang layak dengan hasil karya mereka. Dia berharap suatu hari nanti karyanya diiktiraf dan layak ikut serta dalam pameran.

Setiap coretan dan calitan cat menguatkan perasaan hatinya. Segaris demi segaris, lukisan ini mula menampakkan bentuknya. Agus memerlukan masa tiga hingga lima hari untuk menyiapkan karya ini. 

Pendapatan Agus tidak menentu. Ada ketikanya apabila mendapat tempahan banyak, dia boleh meraih hingga 3 atau 4 juta Rupiah sebulan.

Rakan-rakan pelukis jalanan yang lain sangat penting kepada Agus. Mereka adalah teras kehidupan sosial, tempat berbincang dan saling menyokong dari segi idea, bahkan kewangan. 

Kehidupan pelukis jalanan ini adalah sisi lain dari hiruk pikuk kota Jakarta. Ketika lingkungan dipadati dengan berbagai aktiviti komersil, ternyata mereka tetap bertahan selama lebih dari dua dekad. 

Bagi pelukis, alam ini sungguh indah. Setiap helai daun, setiap kelopak bunga, rumput menari, warna pelangi adalah keindahan kuasa Ilahi yang patut disyukuri. 

Mereka menikmati dunia, perlahan-lahan, menghabiskan masa di tepi jalan, mengamati sari pati kehidupan dari berbagai lapisan masyarakat. 

Saya dapat lihat jiwa yang terbuka di sepanjang jalan Glodok ini. Di tepi jalan yang sibuk ini, kita dapat merasai semangat Jakarta. Ia adalah bakat anugerah Tuhan kepada manusia dalam memaparkan kecantikan dan keindahan yang diminati manusia.

Lukisan punya kekuatan magis. Ia adalah detik jantung kehidupan. Mampu menciptakan ruang, dimensi, waktu dan imiginasi bagi setiap mereka yang melukisnya, juga mereka yang menatapnya. Ia wujud dalam alam fikiran setiap manusia.

Yamin Ismail

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...