Tuesday, April 28, 2020

Road Less Travelled Turkey.


TURKI..SEBAB ERTUGRUL..AKU DATANG LAGI!!!

Merhaba,

Negara ini menjadi penghubung antara benua eropah dan asia melalui kota yang cukup misteri iaitu Istanbul (Constantinople). Turki dan kota Istanbul tersenarai antara 10 negara dan bandar yang paling banyak dilawati oleh pelancong.Jadi Turki dan industri pelancongan memang tidak dapat dipisahkan.

Kini, siri Ertugrul dan Turki juga sudah tidak dapat dipisahkan. Lebih ramai yang nak ke Turki selepas menonton siri ini. Sebelum ini, ramai yang tidak pernah mendengar nama Ertugrul. Namun setelah drama bersiri yang bersandarkan watak didalam sejarah Uthmaniah ini diwujudkan, nama Ertugrul  sudah menjadi bualan mulut orang ramai. Malah drama bersiri yang berjudul “Dirilis: Ertugrul” ini menjadi fenomena bukan sahaja di Turki, tetapi diseluruh pelusuk dunia seperti di Malaysia, Indonesia, UK, negara-negara arab dan juga latin Amerika. Kalau nak faham mengenai sejarah sebelum Zaman Khalifah Uthmaniah kena tonton siri ini sebab kalau nak cerita tak sempat nak cerita pasal tempat menarik kat Turki dalam posting kali ini.

Turki ni best sebab hotel dan kos makan tak semahal di negara negara eropah yang lain.Tentu ramai antara kita yang telah ke Turki. Bandar yang menjadi persinggahan? Tentulah Istanbul, Bursa, Cappadocia & Pamukkale. Kenapa ramai yang memilih hanya untuk ke tempat tempat tersebut sahaja? Selain kekangan masa tentulah disebabkan tarikan di bandar bandar tersebut.
Istanbul dengan Masjid Sultanahmet, Hagia Sophia,Topkapi & Grand Bazaar. Bursa pula dengan gunung Uludag & pasarnya. Cappadocia tentulah belon udara panas & Pamukkale kerana cotton castlenya.

Namun terdapat banyak lagi tempat menarik dan penuh dengan sejarah di Turki ini seperti Ankara, Antalya, Adana, Adiyaman, Bolu, Izmir dan trabzon. Turki ni sebenarnya kalau buat road trip macam memandu di New Zealand. Negara dia besar tapi jarak tempat menarik tu ada yang agak jauh daripada satu bandar ke bandar yang lain.
Kali ni kami kongsikan the "road less traveled" di Turki dan apa yang anda boleh lihat di sana. Sebab Istanbul, Bursa, Cappadocia dan Pamukkale (Denizli) tu dah jadi tempat biasa kami tak cover dalam posting ni. Terpanggil untuk kongsi perkara yang lain sedikit sebab kadang kadang terlalu banyak pengaruh media atau gambar-gambar yang cantik hanya meliputi beberapa tempat dan kesannya sesetengah kawasan yang sebenarnya lebih menarik ni tidak dilawati jadi sangat rugi sebagai pengembara. Ankara dan Izmir mungkin tidaklah terlalu asing tapi kami masukkan juga sebab bukan common route selain 4 bandar di atas. 
Ini antara tempat tempat yang boleh korang lawat:

Ankara
Anitkabir (makam ataturk)
Istana Ankara
Masjid haci bayram
Butterfly Valley National Park
Adana
Masjid Sabanci
Tas Kopru (Jambatan Rom lama)
Varda Viaduct (Jambatan keretapi film Skyfall James Bond)
cuba kebab Adana

Adiyaman
Mount Namrut
Antalya
Air terjun Duden
Masjid Yivliminare
Masjid Murat Pasya
Perkampungan Olympos
Yanartas (Batu yang terbakar/api)

Bolu
Nature Park (Tasik Abant)
Yedigoller Milli Park
Tasik Golcuk
Dogubeyazit (sempadan Turki-Armenia)
Lake Van (tasik terbesar di Turki)
Ishak Pasha Palace
Singgah Armenia sekali 

Izmir
Ephesus
Menara Jam
Temple of artemis
Masjid Isa Bey

Konya
Muzium Mevlana
Park Around the world in 80 days
Alaaddin Hill Park
Trabzon
Sumela Monastery
Muzium Hagia Sophia (jgn confuse yg di Istanbul)

Cadangan Laluan Perjalanan (memandu):
Istanbul-Bursa-Izmir-Denizli-Antalya-Konya-Adana-Cappadocia-Adiyaman-Dogubeyazit-Trabzon-Ankara-Bolu-Istanbul.

Untuk yang dah pernah sampai boleh skip bandar bandar tertentu.Kalau first timer dan kesuntukan masa, boleh cover route Istanbul-Bursa-Izmir-Denizli-Cappadocia.
Kalau naik pengangkutan awam akan makan masa yang sangat lama dan kena bertukar tukar banyak kali. Ada overnight bus yang ada wifi.

Durasi dicadangkan (minima):
10H9M atau 11H9M tidak termasuk penerbangan

Kos nak buat semua ni ?
RM9500-10500 (untuk 2 orang) termasuk sewa kereta,dan tido di hotel, tidak termasuk penerbangan

So lepas ni yang dah lawat kena lawat Turki lagi sekali yer :) dan yang belum sampai kalau nak trip once in a lifetime oleh buat terus the road less travelled ni.

Gule-gule (bye) guys. 

Credit fb: #Detektifkembara

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...