Sunday, April 19, 2020

Splendid View Northern Pakistan Winter.


Selamat berbpk sahabat2 semua.. 

Just nak throwback....Northen Pakistan sudah tak asing lagi bagi traveller Malaysia.. cuma sis nk highlight yg Gilgit Baltistan ni terlalu cantik during winter.. yg peliknya bilangan tourist boleh kira dgn jari.. the place is yours..this is truly winter wonderland... serious, lagi best dari winter di Iceland, Europe, Japan, Kashmir etc..

Just makesure stay di hotel yg ada pemanas n air panas utk mandi.. kami stay di Darbar Hotel, Hunza Karimabad dan di Gilgit stay di Serena Hotel.. 

My TOP 3 highlights of Northern Pakistan trip,

NO 3: Husaini Bridge Upper Hunza.. 

Diiktiraf sebagai 3rd most dangerous bridge in the world.. rasa happy sgt berjaya menyeberang ke sana.. view waktu winter sgt2 cantik.. 
Tengok warna air sungai tu.. klu musim lain air sungai tu jadi muddy.. 

Fakta:
Panjang: 193m
Tinggi: 43m
Tahun dibina: 1968
Tujuan: menghubungkan kawasan kampung dgn kawasan mereka bercucuk tanam.. ada juga summer home mereka di sana.. waktu winter bridge ni tk digunakan.. mereka cross sungai yg beku dan buat beberapa jambatan utk cross kawasan yg tk beku..

NO 2 : Passu Cones & Passu Village, Upper Hunza

Subhanallah.. itula perkataan pertama yang terpancul dari mulut bila melihat Passu Cones ni di depan mata.. terlalu cantik yg tak dpt nak digambarkan.. 

Sgt unik dan menakjubkan.. gunung yang berbentuk kon bersusun susun rapat macam crown.. dan berlapis lapis kon tu semua.. setiap kon tu ketinggiannya semua di atas 6000m. Memang tak pernah tengok fenomena bentuk muka bumi ni di mana mana.. yang lebih unik walaupun kawasan sekitar mendung n redup puncak puncak kon ni sentiasa kena cahaya matahari dan digelar golden peaks.. sekitar kawasan ni ada perkampungan yg sgt cantik.. org kampung semua baik2.. bagi masuk halaman rumah dan kawasan peliharaan mereka dan nak tumpang buang air kecil pun boleh..  

NO 1: Seriously tempat ni kat Pakistan? Frozen  blue magnificent Atta Abad lake, Upper Hunza

This is truly my wishlist.. nk berjalan n berguling atas frozen lake yg kebiruan.. yg boleh nampak structure lake tu sampai ke bawah..walaupun tk sehebat Abraham lake di Canada tapi tetap hebat gak.. 

Sila la berkunjung ke Pakistan especially during winter.. its really winter wonderland yg terlalu cantik.. orgnya ensem n baik2.. sis boleh recommend agent yg sgt responsive n bagus.. Gilgit Baltistan simply boleh claim title Heaven on Earth dari Kashmir.. 

Kalau nk menerokai Gilgit Baltistan ni sis cadangkan uols fly terus ke Islamabad naik Thai airways.. dari Islamabad boleh fly ke Skardu naik PIA...harga rm300 sehala..agent akan tunggu di Skardu dan bawa kita menerokai Gilgit Baltistan.. dan akhir journey di Gilgit sebelum fly semula ke Islamabad.. boleh spend semalam dua di Islamabad utk terokai keindahan Islamabad yg moden n juga twin city nya yg sgt tradisional Rawalpindi.. dgn cara ni kita dpt spend bnyk masa di Gilgit Baltistan.. 

Boleh berhubung dengan agent Mr Nasir +92 346 5001043
Sgt recommended.. servis cemerlang, fast respon n juga harga paling kompetitif..

Sapa ada IG, jom saling follow utk bertukar2 info n jamu mata.. 
iG sis : deena azahari
#followtofollowback

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...