Saturday, April 18, 2020

Melawat Rumah Ibadat Agama Lain.


Agama Karaism. 

Semasa kembaraan banyak perkara baru dipelajari terutama berkenaan adat resam dan agama tempatan yang berbagai bagai. 

Pengalaman ini ‘enrich my life’ dan membuka minda saya. 

Sehingga kini saya sudah mengunjungi banyak rumah ibadah berbagai agama seperti synagogue (yahudi), fire temples (zoroastrianism), bahai, shinto shrines, berbagai church denominations, monastery (buddhist), hindu temples, confucianism dll. 

Ada kala saya kena tegur kerana masuk rumah ibadat mereka untuk lawatan sahaja dan banyak tempat pula mereka mengalukan kedatangan pelawat. 

Sebelum berkunjung saya akan membuat research terlebih dahulu berkenaan upacara keagamaan mereka dan memerhatikan bagaimana agama yang mereka anuti berkisar dalam kehidupan harian penduduk tempatan. 

Di Bali agama Hindu dharma dicampur aduk dengan adat anisme dan memainkan peranan penting dalam kehidupan harian orang sana. Hindu di Bali sangat berbeza dengan hindu di India. 

Di Ohrid Macedonia saya pernah berkunjung di Haji Turgut mosque atau lebih dikenali sebagai Cross mosque kerana ada lambang cross diatas minaret. 

Di Hebron Jerusalem saya berasa sangat pelik bila berada didalam Ibrahimi mosque yang berkongsi dinding dengan synagogue dan bersembahyang bersama orang yahudi. 

Di Chichen Itza, pyramid yang tersergam digunakan untuk upacara sembahyang dan human sacrifice seperti movie Apocalypto oleh orang maya. 

Di Lithuania saya terserempak dengan satu masyarakat yang mengamalkan satu agama unik dipanggil Karaism. 

Ianya hanya mempunyai 290 penganut seluruh dunia dan dipercayai satu daripada pecahan agama Judaism. 

Penganut Karaism digelar Karaites dan unsur agama mereka dicampur aduk dari sumber agama Islam, Kristian dan Yahudi. 

Rumah ibadah mereka seperti sebuah masjid bernama Kenessas dan saya berpeluang melawatnya semasa berada di Trakai, Lithuania pada tahun 2016. 

Karaites mengaku agama mereka adalah dari Nabi Musa as (seperti Milla Ibrahim yang berasal dari Bogor Indonesia mengaku agama mereka dari Nabi Ibrahim as) dan kebanyakan mereka berasal dari etnik turk yang migrate ke Lithuania enam ratus tahun dahulu dari Crimea peninsula.

Cara mereka sembahyang seperti orang yahudi, ada berdiri, rukuk dan sujud sambil membaca dari kitab mereka. 

Kalau kita membuat study, mana mana agama yang berasal dari nabi dan rasul Allah pasti akan mempunyai tiga rukun penting iaitu, bacaan memuji tuhan sambil berdiri, rukuk dan sujud. 

https://youtu.be/_HfyxpIeL8M

At the end of the day, saya bersyukur dilahirkan dalam agama fitrah. Alhamdulillah.

Catatan oleh:
Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar 
kutuberahak.com
FB: zainuddin omar

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...