Thursday, April 23, 2020

Bosnia Herzegovina. Perang & Keindahannya



Negara Bosnia Herzegovina merupakan negara Balkan yang pernah bergolak akibat perang satu ketika dahulu ini lebih dikenali sebagai Bosnia sahaja dan pernah berada dalam wilayah pemerintahan Ottoman satu ketika dulu.

Sebuah negara yang terletak di sebelah Croatia ini mempunyai penduduk seramai 3 juta orang. Orang islam di sana merupakan majoriti penduduk, negara ini berkeluasan sekitar 51,000 kilometer sahaja.

Penduduk di Bosnia merupakan dari Etnik Bosniak, Serb dan Croat. Pecahan mengikut peratus agama ialah Muslim ( 50.7%) Kristian Ortodok ( 30.75%) dan Kristian Katolik (15.19%).

Bersempadan dengan Croatia, Serbia dan Montenegro, Bosnia boleh dikatakan sebagai terkunci dari lautan kerana terletak ditengah antara beberapa negara yang lain. 

Kancah perang yang berlaku pada tahun 1992 hingga 1995 menyaksikan puluh ribu orang terbunuh. Perang ini tercetus kerana perpecahan dalam Yugoslavia itu sendiri, Bosnia telah mengistiharkan referendum untuk merdeka pada tahun 1992.

Akibat itu, gerakkan untuk menghalang Bosnia yang diketuai oleh puak serbia telah dijalankan, malah penghapusan etnik seperti Bosnia dan Croat telah berlaku dan menyebabkan ramai terbunuh, diculik malah wanita dirogol.

Dianggarkan 100,000 orang telah terbunuh sepanjang perang itu, yang menyebabkan fasiliti di negara Bosnia hampir lumpuh sepenuhnya akibat dibom dan dibedil pihak Serbia.

Setelah 20 tahun perang tamat, masih lagi kekal dalam ingatan mereka periswita yang akan kekal dalam lipatan sejarah, kita masih lagi boleh lihat kesan peluru yang menembusi dinding bangunan.

Sarajevo merupakan ibu kota Bosnia yang mempunyai penduduk seramai 300,000 orang. Antara tempat yang popular di sana ialah sebuah jambatan yang dikenali sebagai Stari Most yang terletak di Mostar yang menghubungkan 2 bandar, jambatan ini merupakan simbolik antara orang islam di timur dan orang kristian dibarat Mostar.

Bandar Mostar yang dihuni kira kira seramai 75,000 ribu orang ini merupakan antara bandar yang terbesar di Bosnia selain Sarajevo dan Tuzia.
Jambatan ini merupakan ikon utama di Mostar. Jambatan yang berusia 400 tahun ini dibina pasa abad ke 16 semasa pemerintahan empayar Ottoman. Sungai yang jernih mengalir dibawah jambatan ini dikenali sebagai Neretva.

Direka oleh Miman Hayruddin yang berkonsepkan senibina islam, ini pernah diruntuhkan semasa perang berlaku pada tahun 1993, 60 bedilan pada jambatan ini menyebabkanya runtuh ke dalam sungai. 

Namun, selepas perang tamat usaha untuk membina semula jambatan ikonik ini dijalankan, dengan bajet sebanyak 15 juta dollar, jambatan ini berjaya disiapkan pada tahun 2004.

Terkenal dengan acara terjun, jambatan ini memukau sebilangan besar pelancong yang hadir setiap akhir bulan Julai,malah lebih menarik apabila mendapat perhatian pihak Red Bull untuk menjadikan jambatan ini sebahagian tempat kejohanan terjun tebing yang diadakan oleh pihak mereka.

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...