Saturday, January 4, 2020

Lebih baik melancong & puaskan hati sendiri.

Ni bukan cite post-travel/vacation/holiday syndrome/depression/blues ya tapi ni hakikat yg aku kena telan setiap kali balik dari jejak bertapak. Lama dah simpan malas layan , x luak pon tapi tetiba hari ni rasa nak menjawab plak.

Panjang ni sbb tetiba aku banyak masa nak mengomel.

" Oo ko jln2 oversea boleh plak ek, banyak plak duit ko tapi bila aku nak pinjam ko kata xde duit".

Erkkk eh eh sejak bila plak nk bg pinjam tu jadi kewajipan aku? Krik krik krik jap. Aku ni bank ke atau ceti? 

Meh sini nak ckp

1- Aku berjln aku x minjam orang, hatta tak minta duit laki aku pun. Aku rasa duit aku cukup aku jln la. Yg ko minjam dulu pun ko buat2 lupa nak bayar ni nk minjam lagi? Bayar yg dulu utang lama tu.

2- Ko bkn sorang yg minjam aku, tp x bayar, ramai lagi ya, sbb apa? Sbb aku bodoh,aku x sampai hati nk kata NO. lg satu aku ingat pesan mak aku, jgn sesekali menghampakan hajat org yg tengah susah.

" Ooo aku kirim barang ko x nk belikan, orang lain kirim boleh plak. Aku tgk banyak je ko shopping."

Meh sini nak cakap. Eh perlu ke aku explain? Takpe2 kali ni je,lama dah aku kumpul ni. Banyak masa ni.

1- Aku pergi seorang, bkn bawa suami or anak2, naik plak ekonomi class je ngoks bkn buisness class pon ,(lom mampu lagi, doakan la ye mana tau cukup doa2 mustajab, termakbul), makanya limit 25kg je tu pon Mas dah wat taik plak, utk domestic da jd 20kg so aku kena tambah lg duit utk jd kan 30kg. 

2. Aku ni pergi shopping utk sekg tau tak, adik beradik anak sedara, mak bapak, semua nk kena cover, blm bab wajib utk anak2 dan suami, jgn la ko kt ala satu handbag je pon aku kirim, Losyen body shop je sebotol bkn besar pon, atau ala  perfume  je aku nak sgt atau ala satu tshirt je x kan x boleh. Tunggu aku jd PS meh la kirim,aku amik 30% je nanti x byk pon. 

3. Belum lg cite klu kita amik kiriman org pastu org tu plak byk cekadak, "paper bag ngan kotak tu bawa balik ya, resit jgn lupa, oh ya Vat tu jgn amik tau,tu hak aku". 

Ko tau x paper bag ngan kotak tu da mkn space n kgs. Pastu VAT tu bkn senang nk dpt, ada dpt, ada x, tu blom lg yg kata 11% tp yg benar ko hanya kdg dpt 7% je, tu mujo dpt. Ada lgsg x dapat, tunggu 6-7 bln x muncul2 pon dlm cc ko. Blom lg bab cmne nk usung brg kat Vat  kaunter ngan custom lg, ada kala kena maki, kena punggah  beg kat customs utk tunjuk brg belian, pastu alih2 dia buang je resit ko camtu ( dasar kuang ajar, hanat ni,muka cam racist sgt, ni kat Gatwick dulu la).

Semua bergantung pd nasib, kat Heathrow aritu ok sket wp beratur melingkau cm ulau kena palu tgh2 sejuk beku. Bertabah.

4. Tu belum lg cite ko ni da buang masa whatssap,video call live tunjuk brg apa yg org kirim tup2 after half to an an hour gone eh blk plak kata x nak la sbb konon x de discount as expected or x memenuhi citarasa. Eh hawau la. Barang aku pun lom sempat cari tau sbb ko.

5. Ni kes lagi haru, ko da beli spr kiriman,sebab geylong ko x perasan harga €75 tapi ntah camne dicharged jadi €85. Dah yg kirim x nk la plak sbb over budget katanya. Sape nk kena tanggung? Cam harem kan. 

6. Ko beli kasut spr mn kiriman, tetiba kasut ko beli terbesar wp size yg sama, pengirim x nk plak. Ko rasa camne? Ko nak je katuk pala pengirim ngan kasut tu kan.

Tu belum lagi dah kirim pastu barang da dpt boleh plak cakap ala present je la sesekali kan. Alo dey tanggachi present is present, tu ikhlas hati kita nak bg tapi kirim kena la bayar. 

Ada tu lg best, dengki dan sakit hati

"Ko ni asik jln dgn dua org tu je, dgn aku ko x nak plak, bila aku ajak ko kata sibuk".

Eh eh bkn tiap kali aku ajak ko yg kata sibuk n xde duit ke?  Dey pandai ko putar belit kata2 dgn lidah bercabang mu itu ye. hakikatnya  ko yg jln dgn kawan2 ko pas  kata sibuk n xde duit. Dasar lidah bercabang.

Nampak mmg mudah dan indah sbb ko asyik bergambar tunjuk langit tenjet tumit je, muka sekor2 ceria je dgn segala persalinan warna warni. So nmpk happy je kan. Memahat Peta Dunia la katakan. Mmg happy  sangat2 la kalau  xde yg menyemakkan pala otak aku ni. 

Bila x bg pinjam ko keji ko cemuh,da bg ko x bayar. 

Bila kirim,ko byk songeh,x amik kiriman ko cemuh ko kutuk sana sini.

Pastu ko kutuk2 aku post gambar, kata menunjuk, riak la , tak sedar diri la macam xde laki la, eh suka la wall aku kan, di sini tempat aku tepek memori aku supaya akan dtg aku bh tgk. Klu ko x suka sila unfollow atau hide je. 

Belum lagi cite2 bab fitnah kuar
" Ko ni tiap thn g oversea, ada sugar daddy eh, ke ko jual diri ke ko wat personal loan"? What the Fcuk

Eh hanjing, ko tau ke bila nak berjejak bertapak ni macam2 aku kena buat. Eh perlu ke aku cite? Yg penting semua cara halal tau. Nak  tau sgt meh nak cite

1- Main kutu utk tiket
2- Klu ada bonus,simpan jangan joli, aku bkn kaki makai gelang rantai emas so aku simpan utk jln2.
3- Berjimat itu asas segalanya tapi bkn kedekut atau bakhil cam taik idung masin
4-Gaji ko tu jgn ko kedekut dgn mak bapak, situ dtg keberkatan.
5- Gaji ko tu sila bayar zakat, nampak kecik tapi fadilatnya besar.

Apa pun ko nak kata kalau Allah izinkan dan rezeki ku ada InshaAllah jejak bertapak serta memahat peta dunia akan terus aku buat. Itu impian aku dari kecil yg akan terus aku pupuk dgn izin Allah.

Ok done membebel.

#JejakBertapak
#MemahatPetaDunia
#PostTravelBebel

No comments:

Post a Comment

Kejatuhan Maharaja Byzantine Constantipole di Tangan Al-Fateh

Kejatuhan kubu Constantinople dari kacamata seorang pengembara - Bahagian 2.  Sultan Muhammad Al Fateh walaupun berumor 21 tahun...